ONS ERFGOED , EEN GEDEELD VERLEDEN.

WELKOM OP ONZE WEBSITE!

Welkom op de website van Heemkundekring De Steenen Kamer. Al meer dan 25 jaar houden we ons bezig met de geschiedenis van Steenbergen, waarbij onze leden een belangrijke rol hebben in het onderzoeken, verzamelen, verspreiden en presenteren van ons cultureel erfgoed.

Zo vindt u verhalen in ons jaarboek, kunt u een stadswandeling maken onze stadsherauten, of kunt u een lezing bijwonen met zeer uiteenlopende onderwerpen over de geschiedenis van Steenbergen. We hebben een ware schatkamer met voorwerpen, documenten, kranten, foto’s, films en nog veel meer.

Voor nieuws en actualiteiten omtrent de De Steenen Kamer en ons Steenbergse erfgoed verwijzen wij u graag door naar onze Facebookpagina. Alle openbare activiteiten zijn daar te vinden onder het tabblad evenementen.

We ontmoeten u graag op vrijdagmiddag op Blauwstraat 30 om te luisteren naar uw verhalen en om met ons kennis te maken.

Het wapen van Steenbergen

JAARPROGRAMMA 2024

Met 80 jaar bevrijding in het vooruitzicht blijft de aandacht voor de geschiedenis van Steenbergen ongekend groot. Dit merken we mede doordat het aantal leden van onze heemkundekring blijft groeien! Daarom hebben we uiteraard ook voor het komende jaar weer een mooi gevarieerd programma weten samen te stellen.

Dit jaar bieden we wederom een aantal lezingen met lokale Steenbergse geschiedenis als onderwerp. Ook het Themacafé, het West-Brabants Dialectcafé, een bezoek aan het Vlasmuseum en een bezoek aan de Meeshoeve zullen niet ontbreken in het programma. Bovendien kunt u vanaf september een jaar lang de tentoonstelling ‘Overleven in Onvrijheid’ bezoeken. Hierin zullen een vijftal Steenbergenaren centraal komen te staan, die tijdens de Tweede Wereldoorlog voor een dilemma stonden. Kijk voor meer informatie op onze Facebookpagina.

Ontdek de voordelen van een lidmaatschap: behalve de reguliere werkmiddagen in de bieb, korting op de jaarboeken en gratis toegang tot onderstaande activiteiten hebben leden van De Steenen Kamer onlangs een activiteitencommissie in het leven geroepen. Lijkt jou dit ook wat? Lid worden kan voor slechts EUR 17,50 per jaar.

DOWNLOAD HET PROGRAMMA
Heemkundekring op YouTube

HISTORISCHE FILMS VAN HENK VAN MECHELEN

Lang lagen ze vergeten op zolder. Een schat aan oude films gemaakt door Henk van Mechelen uit Steenbergen. Eerder waren de bijzondere beelden al te zien tijdens onze filmavonden in De Vaert en na afloop van de herdenking op 6 november. Vanaf nu zijn de historische films door iedereen te bekijken op het YouTubekanaal van Heemkundekring De Steenen Kamer.

BEKIJK DE FILMS
750 Steenbergsche Weetjes

JUBILEUMUITGAVE: 750 STEENBERGSCHE WEETJES

Ter ere van het jubileum 750 jaar Steenbergen hebben we als heemkundekring een leuk boekje gemaakt: 750 STEENBERGSCHE WEETJES – van toen tot nu. In navolging van het Steenbergse bijnamenboekje is het wederom een handzaam boekje geworden. Dit keer met maar liefst 750 weetjes, feitjes en leuke anekdotes over onze Nassau- en vestingstad.

MEER INFO

INFORMATIEFOLDER

In september 2021 ontvingen alle huishoudens in de kernen Steenbergen en Welberg onze informatiefolder. Hierin staat uitgelegd waarom de heemkundekring onmisbaar is voor behoud van het Steenbergse erfgoed en waarom het een goed idee zou zijn om lid te worden van onze vereniging. Doe jij ook mee? Want samen maken we Ons Erfgoed!

Klik HIER om de digitale versie (.pdf) van de informatiefolder te bekijken.

STADSWANDELING MET DE STADSHERAUTEN

De Stadsherauten vertellen je graag alles over onze prachtige Nassaustad tijdens een stadswandeling. Ga je mee op pad?

• Iedere laatste zaterdag van de maand van april t/m september van 13.00 tot 15.00 uur.
  • Start bij het VVV-informatiepunt, kosten EUR 2,50 p.p.
  • Aanmelden of speciale wensen? Mail naar: stadsherauten2019@gmail.com

MEER INFO

WEBSITES VAN LEDEN

Diverse leden hebben een eigen website. Bent u lid en staat uw website hier niet bij? Stuur dan een E-mail naar secretariaatsteenenkamer@gmail.com.

Drs. Frans van Eekelen – Auteur en historicus
www.fvaneekelen.nl